keskiviikko 29. helmikuuta 2012

Hemmotteluviikonloppu Tallinnassa, päivä 1

Lauantaina lähdimme viettämään tyttöjen hemmotteluviikonloppua, joka tulikin tarpeeseen. Tallinna oli tässä suhteessa oiva valinta, helppo ja tuttu, matkoihin käytetty aika on melko vähäinen ja luksus irtoaa vähän edullisemmin. Voisin toki vähän purnata Tallinkin laivojen tungoksesta ja epämukavuudesta, mutta jätetään se johonkin toiseen kertaan.

Asuimme Hotel Telegraafissa, joka on vain kivenheiton päässä Raatihuoneen torista. Kätevä sijainti siis. Hotelli on perustettu entisen lennätintoimiston taloon, joka näkyi hauskasti sisustuksessa, mm. huoneemme puhelin oli wanahanmallinen. Koska meidän huoneemme ei ollut sisäänkirjoittautuessamme vielä valmis, jätimme laukut tavaransäilytykseen ja lähdimme - minnekäs muualle kuin - shoppailemaan.

Päätimme suunnata Rocca al Maren ostoskeskukseen ja nappasimme tolpalta taksin, toki sellaisen Tallink Takson, joita on luotettaviksi mainostettu. Sisäänhypätessämme emme kiinnittäneet kylliksi huomiota taksimittariin, joka siis siinä tolpalla jo näytti 17 euron hintaa. Matkan aikana kyllä aloimme ihmetellä sitä miksi mittari liiku lainkaan ja perille tultaessa oli vain uskottava että kuski todella aikoi veloittaa meiltä tuon summan melko lyhyestä matkasta. Tuolloin mietimme että kenties kyseessä on joku vyöhykelisä, mutta kun paluumatka hotellille maksoi vain 8 euroa, oli pakko todeta että kuski oli vedättänyt meitä. Luultavimmin hän oli jättänyt edellisen ajonsa "hinnan" päälle mittariin. Mitä tästä opimme on se, että taksissa pitää siis aina ensin tarkistaa että mittarissa näkyy aloitusmaksun summa.

Rocca al Mare osoittautui ihan mukavaksi kauppakeskukseksi, jossa saman alan liikkeet on koottu yhteen samalle käytävälle. Itse ihastuin Reserved -nimisen kaupan tuotteisiin, ihania ja värikkäitä vaatteita! Melkein kuin kevät olisi jo täällä... Välillä nappasimme lounassushit Silk-nimisessä ravintolassa, jossa oli tarjolla vähän erikoisempiakin susheja. Nami!

Ostosten jälkeen raahauduimme takaisin hotellille vähän lepäilemään ennen illallista. Huone oli kiva, sävyiltään punamusta ja melko tilava. Olimme tehneet etukäteen pöytävarauksen ravintola Troikaan, joka sijaitsi vain muutaman sadan metrin päässä, mutta myös hotellin oma ravintola, Tsaikovski, vaikutti laadukkaalta. Troikka oli ihan hauska, venäläistä ruokaa tarjoileva ravintola, jossa ainakin lauantai-iltana oli myös live-viihdettä. Säännöllisin väliajoin ravintolan keskikäytävän valtasivat tanssitytöt tai sitten vanhempi rouva lauloi harmonikan säestyksellä. Mielenkiintoamme piti yllä myös tarjoilijamme, jolla kenties oli huono päivä. Tilauksen osat saapuivat pöytiin vähän eri aikoihin ja välillä osa tilauksessa unohtuikin...Alkupaloina herkuttelimme blineillä, pääruokaksi nautimme lohta, ankkaa ja Kiovan kanaa, jälkkäriksi sitten liekitettyjä hedelmiä ja suklaayllätyksen. Varsinkin liekitettyjä hedelmiä ihmettelimme pitkään, ystäväni jälkkäri kun oli liekeissä useamman minuutin. Hauskan näköistä!

Päivän päätteeksi hotellissa odotteli pieni yllätys. Telegraafilla olikin turn down -palvelu eli henkilökunta oli käynyt laittamassa sängyt nukkumiskuntoon, laittanut pienet matot ja tohvelit sängyn viereen, tuonut yöveden ja tietysti sen suklaan tyynylle. Mukavaa pientä luksusta!